الارشيف / محليات

وزارة الصناعة تحدّد متطلبات تصنيع أجهزة التنفّس الاصطناعي

أصدرت وزارة الصناعة بياناً جاء فيه: "كثرت المبادرات التطوّعية الهادفة إلى تصنيع جهاز تنفّسي اصطناعي. وعرضت مجموعات متعدّدة النماذج التي توصّلت إليها على وزارة الصناعة التي تعرضها بدورها على أكاديميين ومهندسين وأطبّاء متخصّصين ليقيّموا مدى ملاءمة هذه الاجهزة مع الغاية المطلوب أن تؤدّيها لانعاش المرضى والمصابين في غرف العناية المركّزة.

ولمّا طالب الأطبّاء بإضافات وتحسينات وطرق حمائية على النماذج المعروضة، مطلوبة اكلينيكياً كي يصبح الجهاز قادراً على تأدية الغرض المطلوب منه، ومساعدة المرضى على تخطّي مرحلة الضرر الرئوي، وعدم احداث أيّ انعكاسات وأضرار على المريض في مرحلة معيّنة من الشفاء،

لذلك حدّدت الوزارة المتطلّبات العلمية والفنّية المطلوبة للجهاز، طالبة من المبادرين أن يأخذوها بالاعتبار ويلتزموا بها من ضمن آليات التصنيع التي يعتمدوها، وذلك قبل عرض نماذجهم على الوزارة. 

وهي وفق الآتي: 
The mechanical ventilator shall:
1- Operate with dual-limb closed system breathing circuits
2- Provide Volume Controlled Ventilation (VCV) and/or Pressure Controlled Ventilation (PCV)
3- With VCV, the volume range should be at least: 50-1000 mL and the ventilator should display the value of the resulting peak airway pressure in cmH2O.
4- With PCV, the inspiratory pressure range should be at least: 5-60 cmH2O and the ventilator should display the resulting amount of delivered or exhaled tidal volumes.
5- Allow a patient’s spontaneous breathing attempt to trigger delivery of a ventilator breath whether in VCV or PCV (i.e., Assist/Control mode)
6- Should provide an adjustable fraction of inspired oxygen range (FiO2) from 21%-100% with increments not exceeding 5%.
7- Provide adjustable positive end expiratory pressure (PEEP) in the range of at least 5-25 cmH2O.
8- Provide adjustable respiratory rate (RR) in the range of at least 2-60 breaths/min.
9- Provide adjustable inspiratory time in the range of 0.5sec-4sec or an adjustable inspiratory time to expiratory time ratio (i.e, I:E ratio) of 1:4 to 2:1.
10- Allow adjustable alarm for peak inspiratory pressure.
11- Provide and alarm for patient’s disconnection from the ventilator.

Optional
1- Ventilate spontaneously breathing patients with pressure support ventilation (PSV). PSV range should be at least from 5-20 cmH2O".

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

قد تقرأ أيضا